torstai 15. elokuuta 2013

Yhteispeli-hanke


Koulumme on tämän lukuvuoden alusta mukana Yhteispeli-hankkeessa. Yhteispeli on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama valtakunnallinen tutkimus- ja kehityshanke, jossa tavoitteena on vahvistaa lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitystä suomalaisissa alakouluissa. Lasten psyykkistä kehitystä tuetaan yhteisöllisesti. Hankkeella pyritään antamaan työvälineitä lapsen kehityksen tukemiseen koulun arjessa, sen avulla opetellaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja ennaltaehkäiseviä toimintatapoja. Tarkoitus on löytää yhteisiä toimintamalleja kiusaamisen ehkäisyyn, ristiriitatilanteiden käsittelyyn sekä kodin ja koulun väliseen laadukkaaseen yhteistyöhön. Yhteispeli tarjoaa lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseksi käytännöllisiä toimintatapoja koulun eri osa-alueille (luokkatyö, kodin ja koulun yhteistyö, työyhteisön yhteistyö sekä koko koulun kehittäminen). 

Hankkeeseen liittyy syksyllä 2013 käynnistyy tutkimus, jossa tutkitaan maanlaajuisesti Yhteispeli-toimintatapojen vaikuttavuutta alakoululaisten tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittymiseen. Tutkimukseen on otettu mukaan noin 100 koulua, joista Koivuhaan koulu on yksi.  Koulustamme hankkeeseen osallistuvat 1.-2.-luokat. Kehittämisprosessissa opettajat ja rehtori osallistuvat koulutuksiin sekä käyttävät Yhteispelin työtapoja osana arkeaan.
Hankkeeseen liittyy myös kouluille järjestettävät kyselyt, kolme kappaletta vuosina 2013-2015.
Kyselyt toteutetaan koulujen omilla tietokoneilla verkkoyhteyden kautta.

Kaikkien tutkimukseen osallistuvien oppilaiden huoltajilta kysytään kirjallinen suostumus tutkimukseen osallistumisesta. Se toimitetaan lähipäivinä lapsen mukana kotiin. Tutkimuksen voi keskeyttää missä vaiheessa tahansa ilmoittamatta tarkempaa syytä. Tutkimuskyselyihin osallistuvat tutkimukseen osallistuvat opettajat, heidän oppilaansa, oppilaiden huoltajat sekä koulujen rehtorit.

Lisätietoja Yhteispelistä löytyy hankkeen kotisivuilta: http://www.yhteispeli.fi/

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti