SUOMALAISTEN OPPILAIDEN KOULUOSAAMINEN KANSAINVÄLISTÄ
KÄRKEÄ
Sen sijaan oppimisen ilo tuntuu olevan hukassa
Kuten lokakuussa blogissani kirjoitin, PIRLS/TIMMS -tutkimuksen, joihin Koivuhaan neljäsluokkalaisetkin aikoinaan (nykyiset kutoset) osallistuivat, tulokset julkaistiin eilen.
Koivuhakalaisethan menestyivät erinomaisesti Suomen tasoa paremmin.
Pohja suomalaisnuorten menestykselle kansainvälisissä
arviointitutkimuksissa luodaan jo alakoulussa. Ensi kertaa 25 vuoteen
kansainvälisen vertailun kohteena olleet neljäsluokkalaiset menestyivät
lukutaidossa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamisessa erinomaisesti.
Nämä ovat kansainvälisten PIRLS- ja TIMSS-tutkimusten
päätulokset. PIRLS-tutkimuksessa selvitettiin neljäsluokkalaisten lukutaitoa ja
TIMSS-tutkimuksessa neljäs- ja kahdeksasluokkalaisten matematiikan ja
luonnontieteiden osaamista.
- Tulokset kertovat nimenomaan koulun
oppisisältöjen osaamisesta eli siitä, miten suomalainen koulu on onnistunut
tehtävässään.
LUKUTAITO JA LUONNONTIETEIDEN OSAAMINEN KANSAINVÄLISTÄ KÄRKEÄ
Suomen neljäsluokkalaisten lukutaitopisteet (568 pistettä)
ovat 45 maan joukossa toiseksi parhaat yhdessä Venäjän kanssa. Edelle menee
vain Hongkong (571). Neljäntenä on Singapore. Maiden väliset erot ovat niin
pieniä, että käytännössä neljän parhaan lukutaito on samantasoinen.
Koivuhaan neljäsluokkalaisten taso oli 11% Suomen tasoa korkeampi,
joten meidän tasopisteemme olivat siis 630! Siis parempi kuin
tilastoykkösen!
Lukutaidossa
Suomen sisällä osaamiserot ovat kansainvälisesti verrattuna tutkimusmaiden
pienimpiä. Suomalaistyttöjen ja -poikien välinen ero
neljäsluokkalaisten lukutaidossa on 21 pistettä tyttöjen hyväksi. Ero on
vertailumaiden suurimpia. Koivuhaan tyttöjen ja poikien välisen tasoeron tietoja minulla ei ole käytettävissäni
Luonnontieteiden osaamisessa Suomen neljäsluokkalaisten
pisteet (570) ovat 50 maan joukossa kolmanneksi parhaat Korean (587) ja
Singaporen (583) jälkeen.
Luonnontieteissä Koivuhaan taso oli 8% Suomen tasoa parempi, joten vertailupistemäärä on 615! Tämäkin siis parempi kuin tilastoykkösen!
MATEMATIIKAN OSAAMINEN EUROOPPALAISTA HUIPPUA
Suomen neljäsluokkalaisten matematiikan osaamispisteet (545)
ovat 50 maan joukossa kahdeksanneksi korkeimmat. OECD-maiden joukossa
pistemäärä riitti viidenteen sijaan ja Euroopan maista kolmanteen sijaan
Pohjois-Irlannin ja flaaminkielisen Belgian jälkeen. Parhainta matematiikankin
osaaminen on joillain Aasian mailla, kuten Singapore (606), Korea (605) ja
Hongkong (602).
Matematiikassa Koivuhaka oli tarkalleen Suomen tasoa.matematiikan ja luonnontieteiden osalta erot tyttöjen ja poikien välillä ovat kummallakin luokka-asteella kansainvälisesti verraten pieniä.
Näin hienosta tuloksesta ei voi muuta olla kuin ylpeä. Kiitos lankeaa innokkaille oppilaillemme sekä työnsä osaavalle henkilökunnalle.
Vaikka suomalaisten tiedolliset ja taidolliset
oppimistulokset ovat kansainvälisesti verrattuna erinomaiset, ei kouluissamme
ole onnistuttu yhtä hyvin oppilaiden asenteisiin ja oppimismotivaatioon
liittyvien oppimistulosten saavuttamisessa.
Suomalaisten neljäsluokkalaisten lukemismotivaatio ja
sitoutuminen lukemiseen opetukseen ovat vertailumaiden heikoimpia.
Matematiikasta pitää paljon vain kolmannes oppilaista ja matematiikan opetuksen
on hyvin sitoutunut ainoastaan viidennes oppilaista. Sekä lukutaidon että
matematiikan osalta suomalaisoppilaiden asenteet ovat vertailumaiden
heikoimpia. Suunnilleen samanlainen tilanne on luonnontieteiden osalta.
Myöskään oppimismotivaatiokyselyn tuloksia Koivuhaan koulun osalta minulla ei ole käytettävissäni.
PIRLS-tutkimus
(Progress in International Reading Literacy Study) ja TIMSS-tutkimus (Trends in
International Mathematics and Science Study) ovat kansainvälisen
koulusaavutuksia selvittävän IEA-järjestön (The International
Association for the Evaluation of Educational Achievement) organisoimia. Jyväskylän
yliopiston Koulutuksen on vastannut tutkimuksesta Suomessa. Tutkimusta
rahoittaa Suomessa opetus- ja kulttuuriministeriö.
Onnea naapuri, Koivuhaka.
VastaaPoistaTällä tiellä jatkettakoon!
Terv Nilsbyn koulun Martti-reksi