Suomi osallistuu useisiin OECD:n organisoimiin kansainvälisiin arviointihankkeisiin, joista PISA lienee julkisuudessa tunnetuin. PISAssa (Programme for International Student Assessment) arvioidaan 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa.
Suomi osallistui myös IEA:n (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement) TIMMS 2011 (matematiikka ja luonnontiede) ja PIRLS 2011 (lukutaito) tutkimuksiin, jotka mittaavat alakoulujen neljänsien luokkien opetusta. Nämä tutkimukset tehtiin keväällä 2011 myös Koivuhaan koulun neljäsluokkalaisille (nykyiset kuudesluokkalaiset siis). Tulokset ovat nyt saapuneet kouluun ja valtakunnallisesti raportit julkaistaan joulukuussa 2012. Tutkimukset toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen Tutkimuslaitos IEA:n puolesta.
Tulokset vaikuttivat Koivuhaan koulussa valtakunnalliseen tasoon katsoen hyviltä:
PIRLS- tutkimuksessa (lukutaito) Koivuhaan koulun oppilaat pärjäsivät muuhun Suomeen verrattuna (tutkimukseen osallistui 4640 neljäsluokkalaista) tosi hyvin: Oppilaittemme saamat tulokset olivat keskiarvoltaan 11% paremmat kuin valtakunnallinen keskiarvo.
TIMMS-tutkimuksessa (matematiikka ja luonnontieto) menestys oli myös vähintään keskitasoa, sillä matematiikan suhteen olimme tasan valtakunnan keskiarvossa (vertailuluku 60 niin koululla kuin valtakunnallisesti). Luonnontiedossa Koivuhaan neljäsluokkalaisten tulokset olivat 8% paremmat kuin valtakunnallinen keskiarvo.
Koska otos oli näinkin kattava on tuloksia pidettävä vertailukelpoisina ja suuntaa antavina. Varsinkin lukutaidon suhteen tilanne valtakunnan tasoon nähden on tosi hieno, eikä muissakaan tuloksissa ole häpeämistä. Onneksi olkoon siis Koivuhakalaiset hienosta tuloksesta.
(c) www.iea.nl |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti