Itsenäisyyspuhe 5.12.2011
Itsenäisyysmietteet
vievät ajatuksen helposti sankareihin, muinaisiin ja nykyisiin. Itsenäisen
Suomen perustajiin, heihin joille itsenäisyys oli aluksi pelkkä unelma. Unelma, jonka he muuttivat
todeksi. Tai nuoriin sotilaisiin, jotka taistelivat meille oikeuden olla
itsenäinen maa kansakuntien joukossa. Nykyajan sankareita ovat itsenäisen
Suomen kasvattamat urheilijat, taiteilijat ja taitavat ammattinsa osaajat,
jotka tekevät maatamme tunnetuksi kaikkialla maailmassa. He symboloivat meille,
että kuulumme heidän joukkoonsa ja haluamme samaistua heihin. Samaistuminen on
itse asiassa aika helppoa, suomalainen koululaitos on itsessään aikamoinen
sankaritarina. Suomalainen koululaitos herättää kiinnostusta ympäri maailman.
Suomalaiset koululaiset kuuluvat tutkimusten mukaan maailman parhaimpiin
lukijoihin ja laskijoihin. Olette siis kaikki sankareita!
Sankareita
juhlitaan valtion symboleilla. Valtiollisen itsenäisyyden symbolina on kaikilla
mailla oma lippu, joka juhlan tullen aina nostetaan salkoon ja aina se tuo
mukanaan ylevyyttä ja juhlamieltä. Oman maan lipulla on todellakin tunnesisältöinen
merkitys jokaiselle. Meidän suomalaisten tunnusvärit ovat sininen ja valkoinen
ja tuntuu, ettei ole olemassakaan muita sopivia värejä Suomen lipun väreiksi.
Ne ovat juuri oikeat.
Valtiolla on muitakin itsenäisyyttä symboloivia asioita, kuten esimerkiksi vaakuna. Jokainenhan sen tuntee. Suomen vaakunassahan on punaisella taustalla leijona, joka pitelee käsissään suoraa miekkaa ja polkee jaloillaan käyrää sapelia. Leijonan ympärillä kentässä on 9 ruusuketta. Suora miekka kädessä symboloi halua puolustaa maata tunkeutujia vastaan. Jaloissa oleva sapelis on selitetty, että se viittasi mongoleihin, jotka vielä 1500-luvulla pitivät hallussaan laajoja alueita ja joita kaikkialla Euroopassa tuohon aikaan pidettiin uhkana.
Valtiolla on muitakin itsenäisyyttä symboloivia asioita, kuten esimerkiksi vaakuna. Jokainenhan sen tuntee. Suomen vaakunassahan on punaisella taustalla leijona, joka pitelee käsissään suoraa miekkaa ja polkee jaloillaan käyrää sapelia. Leijonan ympärillä kentässä on 9 ruusuketta. Suora miekka kädessä symboloi halua puolustaa maata tunkeutujia vastaan. Jaloissa oleva sapelis on selitetty, että se viittasi mongoleihin, jotka vielä 1500-luvulla pitivät hallussaan laajoja alueita ja joita kaikkialla Euroopassa tuohon aikaan pidettiin uhkana.
Vaakunan yhdeksän
hopeista heraldista ruusua eivät kuvaa mitään, vaan ovat vain täytteenä. Ruusujen
lukumäärä on vaihdellut vuosien saatossa.
Suomen vaakunan
historia on yleisesti tunnettu. Ensimmäistä kertaa se esiintyi alankomaalaisen
kuvanveistäjä Willem Boyn muotoilemana Kustaa Vaasan hautamuistomerkissä
1500-luvun lopulla, ja siihen liittyvä teksti varmistaa vielä tänä päivänäkin,
että vaakuna tarkoitti nimenomaan Suomea, ei mitään ”Ruotsin hallitsijasukua”
tai ”isäntämaata”. Kustaan hallitsemaan kuningaskuntaan kuului useita maakuntia
ja valtakunnan osia, Suomi yhtenä niistä, ja olihan Kustaan pojalla
Juhanallakin tittelinään ”Suomen herttua”.
Mutta miksi
vaakunaeläin on leijona? On aika vaikea kuvitella leijonaa tallustamassa
suomalaisessa maisemassa. Paremmin sinne sopisi ilves, karhu, susi, ahma tai
jokin muu kotimainen eläin. Miksi leijona? Tuskinpa kuvanveistäjällä oli siihen erityistä syytä.
Leijona oli ja on yhä yksi Euroopan yleisimmistä symbolieläimistä, ja sen ovat
saaneet vaakunaansa monet muutkin perin leijonattomat Euroopan maat, kuten
Hollanti, Belgia, Luxemburg, Norja, Tanska, Viro ja Tšekki. Se symboloi
rohkeutta, uljuutta, jalomielisyyttä ja voimaa, kaikki ominaisuuksia, joita
moni kansa kuvittelee itsessään olevan, ainakin enemmän kuin muissa. Sehän sopi
Suomelle hyvin,
Alkujaan Suomen
vaakunassa oli kilven yläpuolella suuriruhtinaskunnan kruunu, mutta se
poistettiin valtioneuvoston päätöksellä vuonna 1920. Uudessa tasavallassa alettiin haikailla suomalaisemman eläimen ottamista vaakunaeläimeksi. Karhun
huomattavin puolestapuhuja oli pääkonsuli Rudolf Ray. Hän suunnitteli Suomelle aivan uuden vaakunan, jossa oli iestä katkova musta karhu Suomen vapautumista
symboloimassa. Tämä karhuvaakuna on kuvattuna Rayn Helsingin Kaivopuistoon
vuonna 1931 lahjoittamaan Itsenäisyyden kuusen
Vuonna 1934 asetettiin
komitean suunnittelemaan Suomen tasavallalle täydellistä vaakunaa. Komiteaehdotti Suomelle valtakunnanvaakunaa, jossa varsinainen vaakunakilpi olisi
ollut Suomen vanhan leijonavaakunan kaltainen, mutta lisäksi vaakunassa olisi
ollut kilvenkannattajina kaksi heraldista karhua, arvokruununa suurruhtinaan kruunu
sekä jalustana havuja. Tunnuslauseena ehdotuksessa oli ”vapaa, vankka, vakaa”. Vaakunaa
ei kuitenkaan koskaan otettu käyttöön.
Ajateltiin, että leijona
oli paitsi Suomessa vieras eläin myös muisto vieraasta vallasta. Se haluttiin
korvata karhulla. Jos Suomella ei ennestään olisi ollut vaakunaa, tämä olisi
varmaan ollut varteenotettava ehdotus, olihan karhu mukana jo Kustaa Vaasan
pojan, Suomen herttua Juhanan herttuanvaakunassa vuodelta 1557.
Ehdotusta ei
kuitenkaan vahvistettu ennen sotia, eikä siihen myöhemmin enää palattu Sen
jälkeen leijona on pysynyt Suomen tunnuksena, kahdella jalalla seisovana ja
turkkilaista käyrää miekkaa polkevana. Ei sen ole tarkoituskaan ollut kuvastaa
Suomen luontoa, eivätkä esimerkiksi Tansania ja Kenia ole koristaneet
vaakunoitaan leijonin, vaikka se olisi hyvinkin luonteva ja paikallisiin
oloihin sopiva vaakunahahmo.
Lippu ja vaakuna
ovat kuitenkin tunnuksia. Itsenäisyyttä ei synny eikä se säily ilman itsenäisiä
ja vapaita ihmisiä - meitä suomalaisia.
Itsenäinen ihminen ei alista toista, koska hänen ei tarvitse pakonomaisesti osoittaa omaa vahvuuttaan toisia polkemalla, kuten leijona vaakunassa. Hän tietää, mistä hän on kotoisin olematta silti menneisyytensä ja taustansa vanki. Hän kuuluu johonkin yhteisöön ja maisemaan, mutta voi kuitenkin tehdä sieltä retkiä tuntemattomille alueille, vieraiden ihmisten luo ja uusiin ajatuksiin. Hän kantaa vastuunsa sekä onnistumisistaan että epäonnistumisistaan ja siivoaa omat jälkensä tietäen, että hänen perässään tulee uusia ihmisiä, joilla on oikeus iloita elämästä ja etsiä oma tiensä.
Itsenäinen ihminen ei alista toista, koska hänen ei tarvitse pakonomaisesti osoittaa omaa vahvuuttaan toisia polkemalla, kuten leijona vaakunassa. Hän tietää, mistä hän on kotoisin olematta silti menneisyytensä ja taustansa vanki. Hän kuuluu johonkin yhteisöön ja maisemaan, mutta voi kuitenkin tehdä sieltä retkiä tuntemattomille alueille, vieraiden ihmisten luo ja uusiin ajatuksiin. Hän kantaa vastuunsa sekä onnistumisistaan että epäonnistumisistaan ja siivoaa omat jälkensä tietäen, että hänen perässään tulee uusia ihmisiä, joilla on oikeus iloita elämästä ja etsiä oma tiensä.
Hyvää
itsenäisyyspäivää kaikille.
Lähteet: Wikipedia, Elonkeha/Elias Hämäläinen,www.nalle.fi, Hilkka Jurvajoki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti